آموزش سوشال مدیا

فهرست مطالب
سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) چیست؟
در پاسخ به این پرسش باید اذعان نماییم که اصطلاح مذکور به بخشی از دیجیتال مارکتینگ اشاره دارد که شامل ایجاد و اشتراکگذاری محتوا روی شبکههای اجتماعی به منظور افزایش تعامل با مخاطبان است. برای آشنایی با سوشال مدیا مارکتینگ و نقش آن در موفقیت کسب و کارها با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.شاید برای شما جالب باشد که بدانید آیا میدانستید شبکههای اجتماعی بزرگترین و سریعترین ترند تاریخ بشر محسوب میشوند. شبکههای اجتماعی (سوشال مدیا)، به واسطه بستر اینترنت توانستهاند عموم مردم جهان را به خود درگیر نمایند. بر اساس آمار از هر چهار انسان بر کره زمین، یک نفر به فیسبوک یا همان متا (Meta) دارد! بنا به تعبیری میتوان این شبکه اجتماعی پرمخاطب را به کشوری مستقل برشمرد که در حقیقت یکی از پرجمعیتترین کشورهای جهان است.
غیر از فیسبوک، پلتفرم اینستاگرام (Instagram) نیز در وضعیتی مشابه است و کمکم، شبکههای اجتماعی در آیندهای نه چندان دور بر جهان ما حکمرانی مینمایند. با توجه به نکات مذکور نباید نقش سوشال مدیا را در مبحث مارکتینگ نادیده گرفت. در مقاله پیش رو قصد داریم تا به ماهیت سوشال مدیا مارکتینگ بپردازیم و مزایای آن را برای کسبوکارها مورد بررسی قرار دهیم.
سوشال مدیا چیست؟
) یا همان شبکههای اجتماعی (Social media channels) آشنایی ندارند، توضیحاتی اجمالی ارائه میگردد.پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله، برای آن دسته از مخاطبانی که چندان با ماهیت سوشال مدیا (Social Media) به طور کلی شبکههای اجتماعی یا رسانههای اجتماعی (Social media) فناوریهای رایانهای به شمار میآیند که ایجاد یا اشتراک اطلاعات، ایدهها، علایق شغلی و دیگر اشکال گفتگوها را به واسطه جوامع و شبکههای مجازی، در بسترهایی نظیر وب و تلفن همراه تسهیل مینمایند.در واقع سوشال مدیا برنامههای کاربردی مبتنی بر اینترنت هستند که روی پایههای ایدئولوژیک و فناوری وب 2٫0، برای کاربران امکان ایجاد و تبادل تولید محتوا را فراهم میسازند. رسانههای اجتماعی روی بسیاری از اشکال مختلف، منجمله؛ تالار گفتگو، وبلاگ، وبلاگ اجتماعی، میکروبلاگ، ویکی، پادکست، عکس یا تصویر، ویدئو، در قالب نوعی امتیاز بر اساس مشارکت اجتماعی، به شمار میروند.
انواع سوشال مدیا:
شاید برای شما این سوال پیش آید که انواع سوشال مدیا کدامند؟ کدام یک از آنها در بیزینس کاربردیتر است؟ در حال حاضر انواع رسانههای اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما مبدل شدهاند که برای کاربران در هر نقطهای از جهان این امکان را فراهم مینماید تا فقطبه واسطه یک گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت، به طیفی وسیع از اطلاعات به راحتی دسترسی داشته باشند. شایان ذکر است که هر یک از رسانههای اجتماعی با توجه به ویژگیهای خاصشان؛ فرصتهای مختلفی را در جذب انواع مخاطبان ارائه نمودهاند.
به صورت کلی برخی از انواع آنها نظیر مثل واتساپ (WhatsApp) و تلگرام (Telegram) تحت عنوان پیامرسان مورد استفاده قرار میگیرند؛ نوعی دیگر پلتفرمهای مبتنی بر پروفایل مثل اینستاگرام (Instagram) و فیسبوک هستند. در این بین برخی نهم بیشتر جهت اشتراکگذاری عکس و ویدیو مانند پینترست (Pinterest) و یوتیوب (YouTube) کاربرد دارند. دیگر انواع سوشال مدیا عبارتند از:
- اینستاگرام(INSTAGRAM)
- لینکدین (LinkedIn Corporation)
- توییتر (Twitter)
- ویمیو (Vimeo)
- مایاِسپِیس (MySpace)
پست و صفحه اجتماعی شما در این کادر خالیست!

سوشال مدیا مارکتینگ: (Social Media Marketing)
سوشیال مدیا مارکتینگ یا همان سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) به معنای تولید محتوا با هدف تبلیغ و توزیع کسبوکار و محصول در انواع پلتفرم شبکههای اجتماعی نظیر فیس بوک، اینستاگرام، توئیتر، لینکدین، ویمئو و دیگر موارد مشابه است. در حقیقت محتوای منحصربهفردمان باید برای هر پلتفرم به طور اختصاصی تهیه گردد و به ما کمک نماید تا نرخ تبدیل و آگاهی بخشی خودمان را افزایش دهیم. همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد، سوشیال مدیا مارکتینگ به عنوان بخشی از دیجیتال مارکتینگ، مواردی چون ایجاد و اشتراکگذاری محتوا روی انواع شبکههای اجتماعی با هدف جلب توجه مخاطبان برای دریافت تعامل بیشتر و دستیابی به اهداف بازاریابی اطلاق میشود.
تاریخچه سوشال مارکتینگ (Social Marketing)
پیش از اینکه رسانههای اجتماعی تمامی زندگی مردم را درگیر خودشان نمایند، بازاریابان بر این فکر بودند که این ترند خیلی زود نابود خواهد شد. ولی به واسطه ظهور فیس بوک در تاریخ 4 فوریه سال 2004، این پلتفرم مبتنی بر پروفایل خیلی زود مورد توجه و استقبال عموم مردم قرار گرفت و بدین طریق استراتژی بازاریابی در شبکههای اجتماعی گسترش یافت.
در واقع طی سالهای 1970 تا 1980 شبکههای اجتماعی تنها به صورت سایتهای دوستیابی خلاصه میشد، ولی در خلل تاریخ 1995 تا 2002 و مبدل شدن اینترنت به ابزاری در راستای بازاریابی، موتورهای جستجوی گوگل و یاهو و MSN هم تغییر یافتند. با گذشت زمان بازاریابها و ارزش بازاریابی محتوا و همچنین بازاریابی درونگرا یا همان اینباند مارکتینگ (Inbound Marketing) بهتر درک شد.
طی سالهای 2003 و 2004 که فیسبوک، لیندکدین و مایاِسپِیس پدیدار شدند، خیلی زود کاربران حوزه اینترنت به آنها اقبال زیادی نشان دادند. در سالهای بعدی هم مشتریان و کاربران باهم در شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار مینمودند تاجایی که 90 درصد مدیران مارکتینگ در حال حاضر از شبکههای اجتماعی جهت پیش برد اهداف بازاریابی بهره میبرند.
سوشال مدیا مارکتر کیست؟
حال که تا این بخش از مقاله با مفهوم سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) آشنایی لازم را پیدا کردهاید، در ادامه به این موضوع میپردازیم که سوشال مدیا مارکتر کیست؟
در حال حاضر ما شاهد حضور اشخاصی تحت عنوان شغلی سوشال مدیا مارکتر یا همان بازاریاب شبکه های اجتماعی هستیم. این افراد به واسطه فراگیری اصول بازاریابی آنلاین کنار قابلیتها و استراتژیهای هر شبکه اجتماعی به فعالیت مشغولند. در این میان اشخاصی مثل اینستاگرام مارکترها هم وجود دارند که به طور تخصصی روی یک شبکه اجتماعی متمرکز هستند. در حقیقت افراد مذکور به شکلی تخصصی روی پلفرم اینستاگرام تمرکز دارند و به خوبی سلیقه کاربران آن را میشناسند.
به صورت کلی فراگیری سوشال مدیا مارکتینگ نوعی سرمایهگذاری هوشمندانه به حساب میآید. ما به واسطه یادگیری سوشال مدیا مارکتینگ میتوانیم برای رشد و توسعه کسبوکارمان فعالیت نماییم و همچنین به عنوان بازاریاب شبکههای اجتماعی در برندهای مختلف و سازمانها به فعالیت مشغول شویم.
وظایف سوشیال مدیا مارکتر حرفهای چیست؟
با توجه به اینکه یک سازمان تا چه حد بزرگ است، وظایف سوشال میدیا مارکتر حرفهای هم متفاوت است. در کل میتوان چنین اذعان کرد که وظایف هر سوشیال مدیا مارکتر به موارد مهم زیر خلاصه میگردد:
- آشنایی کار با کلیه کانالهای سوشال مدیا و بتواند در هر کدام فعالیت مربوط به خود آن کانال را از سر گیرد.
- استراتژیهای منحصر به هر شبکه اجتماعی را طراحی و اجرا نماید و هر کدام را متناسب با توجه به اهداف سازمان برنامهریزی کند.
- آشنایی با کمپینهای مختلف مربوط به هر شبکه اجتماعی و توانایی طراحی و اجرای آن
- به واسطه ابزارهای تحلیلی این توانایی را داشته باشد تا استراتژیهای مختلف را تست، اندازهگیری و گزارشدهی نماید.
- محتوای سوشال شامل متن، تصویر یا ویدیو ایجاد نماید.
- برای هر شبکه اجتماعی، تقویم محتوایی به صورت مجزا ایجاد کند.
- بتواند همه پستهای هر پلتفرم را به راحتی ویرایش یا تایید نماید و برای آنها برنامهریزی درستی داشته باشد.
- با فالوورهای برند و طرفداران هر شبکه تعامل داشته باشد و آنها را به مشارکت ترغیب نماید.
- به واسطه بهرهمندی از ابزارهایی مناسب صدای مشتریان را بشنود و هر شبکه را به درستی مورد بررسی قرار دهد.
- در مورد ترندهای روز جها، همواره به روز باشد و با ابزارهای نوین در حوزه شبکههای اجتماعی، بازاریابی، تکنولوژی و تبلیغات آشنایی لازم را داشته باشد.
- بر قرار تعامل دوطرفه با سایر برندها، شرکتهای حاضر در شبکههای اجتماعی و اینفلوئنسرها
- در مواقع اضطراری بتواند پیشنهاداتی کارساز دهد و مدیریت سوشال میدیا را به شکلی درست پیش برد.

تفاوتهای دیجیتال مارکتینگ با سوشال مدیا مارکتینگ:
با توجه به مطالب عنوان شده در این مقاله، میتوان خیلی راحت به تفاوت دیجیتال مارکتینگ با سوشال مدیا مارکتینگ پی برد. همانطور که پیشتر عنوان نمودیم Social Media Marketing یکی از زیر شاخههای دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود. یک فرد میتواند تخصصش را سوشال مدیا مارکتینگ اعلام نماید اما نمیتوان اذعان کرد که فردی متخصص دیجیتال مارکتینگ است.به همین خاطر سوشال مدیا مارکتر فعالیتی است که به تنهایی صورت میپذیرد اما اگر بخواهیم یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق داشته باشیم، کارمان تنها با یک متخصص بازاریابی شبکههای اجنماعی حل نخواهد شد و نیازمند به تیمی متخصص در مبحث دیجیتال مارکتینگ هستیم تا بتواند تمامی نیازهای بیزینسی ما را فراهم نمایند.
مزایای سوشال مدیا مارکتینگ:
امروزه سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) به یکی از رایجترین و موثرترین انواع بازاریابی به شمار میآید. بازاریابی شبکههای اجتماعی از مزایای زیادی برخوردار است که موجب آن شده تا بازار این رسانهها داغ شود و تمام کسبوکارها، تجارب شگفتانگیزی از سوشال مدیا مارکتینگ داشته باشند. در ادامه مقاله به بررسی مزایای بازاریابی شبکههای اجتماعی میپردازیم.
کلام آخر:
هم اکنون پلتفرمهای زیادی جهت تبلیغات و بازاریابی پیشروی ما وجود دارند و باید با توجه به ماهیت و نوع کسبوکارمان و جامعه هدف و شکل نیازمان یک یا چند شیوه را انتخاب نماییم. سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین شیوههای بازاریابی محسوب میشود که از آن تحت عنوان بازاریابی رسانههای اجتماعی (SMM) هم یاد میشود. در این مقاله به بررسی مفوم سوشال مدیا مارکتینگ پرداختیم و ادارامه مزایای بارز آن برای کسب و کارها را مورد بررسی قرار دادیم. شما می توانید برای یادگیری بیشتر و تخصصی تر با آکادمی سارا اجدادی در ارتباط باشید و کارشناسان آموزش ما در کنار شما خواهند بود و صفر تا صد آموزش سوشال مدیا را به شما یاد خواهند داد.